Spørgsmål vedr mad

23. marts 2014

Alder:
6 mdr.

Spørgsmål vedr mad

Kære Helen

Så er det tid til endnu et par spørgsmål herfra :) Har købt din bog om børn og mad, som jeg synes er rigtig rigtig god.

Vi er siden sidst kommet rigtig godt i gang med maden - det hjalp at holde en uges pause, og nu går det meget bedre med at spise af ske - han bliver bedre og bedre nærmest fra måltid til måltid.

Spiser stadig ikke så meget - svinger fra et par the-skeer og op til max en halv dl - og så elsker han avokado - kan fint spise en halv på en gang.

Han får havregrød til morgenmad og evt lidt frugt. Til frokost og aften får han forskellig mos og er også lige startet op på protein (kødboller, æg og torskerogn indtil videre)
Nogle gange har jeg også bare givet ham avokado, torskerogn og lidt frugt til frokost.
Han får typiske agurk at gnave i ved siden af (har prøvet med ristet rugbrød, men det sagde ham ikke rigtig noget).
Vand siger ham stadig ikke rigtig noget. Han får for det meste tilbudt i tudekop men prøver også stadig ind i mellem snapseglas. Han drikker få gange meget meget lidt. Men ofte løber det bare ud igen og han ser ud som om, det smager ...

Annonce

... mærkeligt.

Han er nu 6 mdr og 10 dage - vi er oppe på ca. 3 måltider (morgen, frokost, aften) og nogle gange et ekstra måltid (frugt/avokado) før formiddagsluren eller efter middagsluren. Vi prøver at gå ud fra den plan, du har i bogen, så arbejder mod at vi når han nærmer sig de syv måneder er oppe på 5 måltider i døgnet.

Amningen er også gået noget ned - ca. 6 gange i døgnet og de ligger nøjagtig som du foreslår i din bog - så din "opskrift" passer godt på Frederik.

Han sover stadig ofte en powernap om eftermiddagen - altså en 3. lur men den bliver kortere og kortere, og han kan også være frisk i længere tid, så mon ikke den forsvinder snart.

Til mine spørgsmål:

Er det ok, at han ikke spiser så meget, så længe han blot er interesseret og ellers trives?

Har du nogle ideer til, hvordan vi får ham til at drikke vand?

Jeg kan blive nervøs for, om han får væske nok - særligt når jeg begynder at skære endnu mere ned på amningen?

Er det ok, at nogle frokostmåltider kun består af avokado, kød og frugt? Eller skal der være noget mos med kartofler for at han får kalorier nok?

Kærlig hilsen
Signe

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder