Brev:
Spørgsmål vedr mad
23. marts 2014
Alder:
6 mdr.
Spørgsmål vedr mad
Kære Helen
Så er det tid til endnu et par spørgsmål herfra :) Har købt din bog om børn og mad, som jeg synes er rigtig rigtig god.
Vi er siden sidst kommet rigtig godt i gang med maden - det hjalp at holde en uges pause, og nu går det meget bedre med at spise af ske - han bliver bedre og bedre nærmest fra måltid til måltid.
Spiser stadig ikke så meget - svinger fra et par the-skeer og op til max en halv dl - og så elsker han avokado - kan fint spise en halv på en gang.
Han får havregrød til morgenmad og evt lidt frugt. Til frokost og aften får han forskellig mos og er også lige startet op på protein (kødboller, æg og torskerogn indtil videre)
Nogle gange har jeg også bare givet ham avokado, torskerogn og lidt frugt til frokost.
Han får typiske agurk at gnave i ved siden af (har prøvet med ristet rugbrød, men det sagde ham ikke rigtig noget).
Vand siger ham stadig ikke rigtig noget. Han får for det meste tilbudt i tudekop men prøver også stadig ind i mellem snapseglas. Han drikker få gange meget meget lidt. Men ofte løber det bare ud igen og han ser ud som om, det smager mærkeligt.
Han er nu 6 mdr og 10 dage - vi er oppe på ca. 3 måltider (morgen, frokost, aften) og nogle gange et ekstra måltid (frugt/avokado) før formiddagsluren eller efter middagsluren. Vi prøver at gå ud fra den plan, du har i bogen, så arbejder mod at vi når han nærmer sig de syv måneder er oppe på 5 måltider i døgnet.
Amningen er også gået noget ned - ca. 6 gange i døgnet og de ligger nøjagtig som du foreslår i din bog - så din "opskrift" passer godt på Frederik.
Han sover stadig ofte en powernap om eftermiddagen - altså en 3. lur men den bliver kortere og kortere, og han kan også være frisk i længere tid, så mon ikke den forsvinder snart.
Til mine spørgsmål:
Er det ok, at han ikke spiser så meget, så længe han blot er interesseret og ellers trives?
Har du nogle ideer til, hvordan vi får ham til at drikke vand?
Jeg kan blive nervøs for, om han får væske nok - særligt når jeg begynder at skære endnu mere ned på amningen?
Er det ok, at nogle frokostmåltider kun består af avokado, kød og frugt? Eller skal der være noget mos med kartofler for at han får kalorier nok?
Kærlig hilsen
Signe